دانلود فوری دانلود مطلب در مورد بررسی فقهی و حقوقی قیمومت دانلود

فایل مطلب در مورد بررسی فقهی و حقوقی قیمومت با کیفیت مطلوب – دانلود سریع مورد بررسی فقهی دسترسی فوری

دانلود فوری دانلود مطلب در مورد بررسی فقهی و حقوقی قیمومت دانلود
مرضیه عسکری فر 1394/07/29
دسته بندی : حقوق
0

فرمت :docx

تعداد صفحه : 41 صفحه

چكيده

دين مقدس اسلام كه خاتم‌الاديان است، با توجه به نوع نگاه و رويكرد فكري و عملي آن به زندگي دنيوي و اخروي بشر، رژيم حقوقي خود، از جمله جايگاه حقوقي زن و مرد را در عرصه‌هاي مختلف، با يك نگاه عادلانه، فرامرزي و فرامادي و فرازماني تنظيم نموده و در نصوص قرآن، سنت را به صورت يك دستورالعمل الزامي در معرض ديد جهانيان قرار داده است. مقاله ي حاضر، آيه ي «الرجال قوامون …» را- كه يكي از ده‌ها آيه‌اي است كه نظام حقوقي زن و مرد را در نهاد خانواده و گستره ي جامعه مطرح مي‌نمايد- به بهره‌گيري از آراي ارجمند پژوهشگران فريقين در حوزه‌هاي تفسير، حديث، فقه، تاريخ و حقوق اسلام مورد بحث و بررسي دقيق قرار داده و دستاوردها و نتايج حاصله را در اختيار خوانندگان گرامي قرار مي‌دهد.

 

 

 

 

مقدّمه

ديرزماني است كه نقد و بررسي «قيمومت» مطلق بر زنان در محافل علمي و اجتماعي، دلمشغولي بسياري از انديشمندان و پژوهشگران و حقوقدانان جهان بوده و از همين رهگذر، نوشتارهاي فراواني را در طول تاريخ به خود اختصاص داده است؛ چه اينكه شاهد شكل‌گيري نظريات و مكتب‌هاي گوناگوني هستيم كه بعضاً صاحبان آنها ضمن استدلال به درستي اين نظريات بر آنها پافشاري كرده‌اند.

در اين راستا، قرآن كريم كه معجزه ي جاويدان رسول خاتم صلي الله عليه و آله و تنها كتاب آسماني تحريف‌ناپذير عالم است، با عنايت به ابعاد گسترده ي زندگي بشر، از روي علم و حكمت و مصلحت الهي با برنامه‌هاي حكيمانه‌اش ضمن مورد لطف و عنايت قرار دادن انسان، روابط وي با خالق هستي و با همنوعان خود و بالاخره با خويشتن خويش و از جمله تعامل دو جنس گوناگون (زن و مرد) را- به صورتي كه ضامن سعادت آن دو باشد-پي‌ريزي نموده است.

گرچه روابط فردي و اجتماعي زن و مرد در جاي جاي قرآن كريم به تناسب حال و در گونه‌هاي متفاوت به تصوير كشيده شده است، ولي در اين نوشتار تنها يك آيه از آيه‌هاي مربوط به روابط حقوقي زن و مرد را در عرصه ي اجتماع و خانواده در محدوده ي روابط زناشويي مورد بحث و بررسي قرار مي‌دهيم:آية «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّسَاءِ بما فضّل اللهُ علي بعضٍ…» .

پيش از بررسي احكام فقهي و تفسيري آيه، نخست ديدگاه‌هاي لغت‌شناسان قرآن و حديث را جويا شده، واژه‌هاي كليدي آن را مورد بحث و بررسي دقيق قرار مي‌دهيم، آن‌گاه به بررسي ديدگاه‌هاي مفسران و فقهاي اسلامي مي‌پردازيم:

 

بررسي واژگاني آيه از نگاه لغت‌شناسان

واژه‌هاي كليدي آيه، عبارتند از: «قوام، بما فضل الله، بما انفقوا، الرجال و النساء». از «قوام» به معني «قيام» سه گونه برداشت مي شود: 1. قيام به شخص، 2. قيام به شيء، 3. قيام بر عزم و اراده بر چيزي.

قيام به شخص، يا قيام به تسخير است و يا قيام به اختيار، و آيه ي «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّسَاءِ …» (حجرات: 11) از همين معني است؛ يعني مردان به اختيار خويش به تدبير امور زنان قيام مي‌نمايند. «قوم»، هم بر زن و هم بر مرد اطلاق مي‌گردد، ولي در حقيقت براي مردان وضع شده و در مورد زنان مجازاً به كار مي‌رود، به دليل آيه ي «… لا يسخر قوم من قوم… و لا نساء من نساء»؛ چرا كه در برابر «نساء» به كار رفته است .

(قام الامر ) يعني كار متعادل شد. «قام الرجل المرأه» يعني مرد به زن مؤونه و خرجي داد و در راه انجام كارهاي او به پا خاست. «القوام»- به فتح «ق» و تشديد «و» به معني محكم بودن و استواري است. به فرد از آن جهت خوش قامت مي‌گويند كه اندام استوار و متعادلي دارد و براي انجام كارها تواناست؛ يا به كسي كه براي مديريت و رياست شايسته باشد، مي‌گويند: «امير قوام»؛ «قوامون» جمع قوام است .

«قوام الأمر بالكسر» به اين معناست كه فلاني پايه و بنياد خاندان خويش است؛ يعني بزرگ و ريشه ي آنهاست و هم اوست كه اداره و ساماندهي خاندانش را بر عهده دارد؛ از همين رو آيه ي «ولا تؤتوا السُّّّفَهَاء أموالكم الّتي جعل الله لكم قياماً…»: سرمايه‌هايتان را كه خداوند اساس زندگي‌تان قرار داده، به دست نادانان نسپاريد (نساء: 5)، به همين معني تفسير شده است؛ همچنين در عبارت «و قوام الامر ملاكة الذي يقوم به» (جوهري، 1980، ذيل ماده «قوم» قوام كار، به معناي ملاكي است كه اين

كار با آن انجام مي‌شود؛ ضمن آنكه قوام به معني ولايت امر و ولي كسي بودن نيز آمده است .

گاهي قيام به معني محافظت و اصلاح آمده و «قوامون» در «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّسَاءِ …» به همين معنا تفسير شده است؛ همان ‌گونه كه در آيه ي «… إلَّا ما دُمتَ عليه قآئِماً» (آل عمران: 75) با همين معني بيان شده است . «قوم» در اصل مصدر بوده و بر اثر كثرت استعمال، به مردان اختصاص يافته است؛ چرا كه مردان در اموري كه زنان در آن كارآيي ندارند، «قوام» و ولي آنان مي‌باشند .

و «قيم» نيز به معناي آقا، سيد، سرور، سرپرست و سياستگزار امور است؛ چه اينكه «قيم المرأة زوجها» يعني: سرپرست زن، شوهر اوست؛ براي اينكه شوهر، همه نيازهاي همسرش را فراهم كرده و عهده ‌دار تدبير و مديريت شئون وي مي‌باشد .

……………………..




خرید و دانلود | 5,000 تومان

گزارش تخلف به پلیس سایت

داونلود دانلود مطلب در مورد بررسی فقهی و حقوقی کیفیت اصلی – داونلود دانلود مورد حقوقی دسترسی فوری

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *